Zo 7 okt, ma 8 okt

9 oktober 2018 - Giants Castle Game Reserve, Zuid-Afrika

dag lezers,

We zijn zondagvoormiddag rond halflelf vertrokken vanuit Hazyview richting Ermelo een rit van zo' n 275 km. Onderweg werd het landschap afgewisseld met bossen en open vlakten. Regelmatig zagen we vuurtjes smeulen. De bossen worden gekapt en dan wordt het land afgebrand . De boomstronken blijven in de grond en er naast zag je de nieuwe bomen weer groeien. Raar zicht: zwartgeblakerde boomstronken, jonge bomen. Ook zagen we steenkoolmijnen met bovengrondse steenkoolwinning. Opvallend is dat er nog heel veel mensen in kleine hutjes en barakken wonen. Vooral rond de steden en op het platteland. In de namiddag kwamen we aan in Ermelo in het "Highveld Splendour Boutique Hotel". De hotels , B&Bs en Lodges zie je niet van op straat liggen. Zitten altijd achter omheiningen en een stuk van de straat af. We werden hier supervriendelijk ontvangen. De eigenares vond de Belgische chocolade super !!! Maandag hebben we de verplaatsing naar Drakensbergen gemaakt. Een rit van 330 km. Nu zagen we niks dan supergrote weilanden. Kilometers en kilometers. Overal waren koeien. Sommigen hadden het goed en konden van 't is te zeggen van groen gras eten , anderen moesten genoegen nemen met  stoppels en taaie wissen. Het is hier pas lente dus het gras moet nog groeien. Ze branden de weiden af om de taaie wissen te laten verdwijnen en dan komt er nieuw gras door. Dus weer regelmatig smeulende vuurtjes. Terwijl we richting Drakensbergen reden kwamen we regelmatig door stadjes en dorpjes. Hier is het dan heel druk. Iedereen loopt er over straat en je moet dan goed opletten. Het is hier ook de gewoonten van autostop te doen. Je ziet overal mensen staan met de hand omhoog om mee te willen rijden. Er rijden ook honderden kleine witte busjes die een vorm van busvervoer zijn en mensen overal oppikken . Ik weet niet of dat tegen betaling is omdat ze toch ook nog veel autostop doen. Rond de middag veranderende het landschap en zaten we echt in de savanne. De typisch grote schaduwrijke bomen midden in het landschap gaven hiervan een mooi beeld. Het was nu zo'n 30 graden.                                                                       Nu reden we de bergen in en we zagen al snel bewolking. Hier kregen we mooi uitzicht  op de Drakensbergen . Het is hier ook veel groener.                                       Rond 14u kwamen we in ons nieuwe verblijf  het "Champagne Castle Hotel" aan. Zeer mooi en rustig gelegen. Hier hebben we volpension en mochten we direct gaan lunchen. Terug op de kamer heb ik voor de eerste keer onze koffers eens uitgepakt omdat we hier twee overnachtingen blijven en ik terug kan sorteren!  Het was nog vroeg dus hebben we onze wandelschoenen aangetrokken. We kozen een wandeling van zo'n twee uur (want het is hier al donker om18.15u) . We waren nog maar goed vertrokken en de eerste die we tegenkwamen waren een groepje apen. Maar ze waren  bang en doken weg in het struikgewas. We stapten verder maar het werd steeds bewolkter en we hoorden de donder in de verte. Na een halfuurtje flink doorgestapt te hebben vielen de eerste regendruppels en hebben we maar direct rechtsomkeer gemaakt. We zijn nog tamelijk droog in het hotel aangekomen.                                       Dit was het voorlopig.  Het is nu dinsdagmorgen halfzeven dat ik dit verslagje zit te maken. De rest volgt later.                                                                                         Groetjes,     Jean en Marijke

1. Mia en Erik:
    Een vroege vogel ....
    Hoe valt het eten mee ?
  2. Gerda:
    9 oktober 2018
    Heel moedig om daar met zijn tweetjes rond te trekken!!!!
    Jullie zullen wel een totaal beeld krijgen van het land.
  3. Jean en Marijke:
    9 oktober 2018
    Eten ?? Manman da krijgt ge hier niet op wat ze u voorschotelen : ontbijt zijn granen en joghurt, omelet zelf samen te stellen, brood en alles erbij, kom, ge krijgt het nie op. En dan nog zoete koekjes voor het zuut muundje ...
    'S avonds 4 gangen menu met alles erop en eraan : carpaccio van onyx (super), dikke malse biefstuk, dessert..
    Wij dachten na de reis een paar kilootjes kwijt te zijn maar ik denk dat het andersom zal zijn. We voelen ons ook heel veilig:dat was één van onze twijfelpunten maar dat valt reuze mee. Iedereen is supervriendelijk. Alleen in de stadjes moet je toch op uw hoede zijn : autoramen en deuren gesloten: hier lopen ze langs,over destraat en jij moet maar uitkijken.
    Maar het valt reuze mee.
    Het is nu nog droog seizoen maar de regen komt eraan. De eerste bloesems verschijnen: de viburnum staat in bloei, de hortensias komen al tevoorschijn en er zijn al veel voorjaarsbloeiers die ik niet ken.
  4. Hilde Vaes:
    9 oktober 2018
    Ik ben stikjaloers op jullie verblijven. Hoe mooi en die omgeving, prachtig. Van sommigen zullen jullie waarschijnlijk spijt hebben dat jullie er niet langer zijn. Super!!