Zondag, 14 oktober ; maandag , 15 oktober ; dinsdag , 16 oktober

16 oktober 2018 - Hermanus, Zuid-Afrika

Goedemorgen,

Deze morgen begin ik ons reisverhaal vanuit mijn bed met zicht op de Indische Oceaan en de walvissen.

Zondag zijn we vertrokken vanuit Knysna na een overheerlijk ontbijt richting De Kelders. Een tocht van 425 km langs meestal landbouwgronden. Hier en daar een boerderij maar voor de rest niets anders dan hele grote velden met tarwe en andere landbouwgewassen. Ook veel weiden met schapen of koeien. Hoe dichter we onze bestemming bereikten zagen we ook weiden met struisvogels. Massa's!                   We kwamen ook al langs enkele wijnkvelden. Nu reden we richting kust en hoopten walvissen te kunnen spotten. In de late namiddag kwamen we aan in De Kelder/Gansbaai in onze nieuwe verblijfplaats "Amazing Grace". We kregen direct al uitleg wat er overal te zien was en we zagen van ons terras al de eerste walvissen voorbij zwemmen. We zijn 's avonds iets gaan eten in Gansbaai .                                   Maandagmorgen kregen we tijdens het ontbijt weer uitleg in het Zuid-Afrikaans wat we zeker moesten gaan zien . Als ze niet te snel praten versta je hen goed. Zij zeggen dat zei ons bijna niet goed kunnen verstaan als wij Nederlands praten!  We zijn dan vertrokken met het zonnetje in onze rug en zo' n 18 graden. Ons eerste bezoek was aan "De Kelders" dit zijn grotten op het strand waardoor je kunt kijken en mooie uitzichten hebt op de zee. Na een korte wandeling door de duinen zijn we verder gereden naar Stanford Bay. Hier zagen we een grillige kust met weer mooie uitzichten. Daarna doorgereden naar Kleinbaai. Hier kon je vanuit "The White House" tochten op zee maken om walvissen en haaien te spotten . Ook kon je hier cage diving trips naar de haaien maken. In het centrum hing het geraamte van een walvis. Enorm!                 Nu reden we verder naar Franskraal Beach. Hier heb je een mooi breed strand dat vol ligt met stroken mosselschelpen. Hier hebben we een wandeling gemaakt en schelpen gezocht. Daarna hebben we onze terugtocht ingezet en begon het te regenen. We hebben dus maar een stop gemaakt in het stadje Gansbaai . Hier zie je maar enkele winkeltjes. Niks bijzonder! Na de regenbui zijn we dan naar Perlemoer Bay gereden . Hier zagen we ontzettend veel walvissen voorbij zwemmen. Terug in ons verblijf hebben we er ook nog constant gezien. Dit jaar is de populatie van walvissen enorm gestegen. Enkele jaren terug zagen ze hier nog maar zo'n 250 walvissen en nu al op de 600!   's Avonds zijn we hier in de buurt in Kloeks@home iets gaan eten maar we moesten zelf onze wijn meenemen !

Nu gaan we ontbijten met zicht op zee en de walvissen!

Seffens vertrekken we richting Stellenbosch en Hermanus.