Zondag en maandag, 21 en 22 oktober

24 oktober 2018 - Brussels Airport, België

Hallo,

We zijn al weer thuis maar we willen jullie nog over onze laatste dag in Kaapstad iets vertellen. Zondagmorgen was een warme en zonnige dag. We hadden een boeking gemaakt voor Robbeneiland en zijn al rond 9 u vertrokken . Met de auto naar Waterfront en daar hebben we wat rondgewandeld tot de Catamaran rond 11u vertrok. Na een halfuurtje kwamen we aan. Robbeneiland is vooral bekend voor zijn gevangenis en wordt ook omschreven als het ' Eiland van Ballingschap'. Hier zat Nelson Mandela 27 jaar vast . Ook andere politieke  en anti-apartheidsleiders hebben hier vastgezeten oa ANC-leider Walter Sisulu en Govan Mbeki. Robbeneiland ligt zo'n 12 km van de kade en is altijd ontoegankelijk geweest. Al in 1525 werden hier gevangenen naar toegestuurd. Later werd het achtereenvolgens een criminele en politieke gevangenis, een 'ziekenhuis' voor niet-geaccepteerden zoals lepralijders en gestoorden, en een legerbasis. Nu is Robbeneiland eigenlijk een spookeiland want er woont niemand meer in de vele huizen die er staan. Een ex-gevangene was onze gids bij de rondleiding.Hij vertelde ons hoe zwaar en moeilijk zij het hadden bij het strenge regime.  Robbeneiland staat eigenlijk symbool voor het tirannieke apartheidsbewind.

In de late namiddag hebben we dan rondgewandeld in het Victoria & Alfred Waterfront. Het is zowel een historische plek als een sociaal trefpunt; er zijn warenhuizen, kunstmarkten, theaters en diverse live-optredens , en dat alles in een drukke haven. We hebben wat cadeautjes gekocht voor het thuisfront en 's avonds terug naar onze B&B gegaan.

Maandagmorgen , (een zeer warme dag 33gr) hebben we onze koffers gepakt en zijn rond 11u naar de luchthaven gereden na eerst nog een laatste blik geworpen te hebben op de immer indrukwekkende en fascinerende Tafelberg. Onze vlucht vertrok om 14.45u om  via Adis Ababa en Wenen 's anderendaags rond 8 u aan te komen  in Brussel. Hier kwam onze trouwe chauffeur Eric ons ophalen om huiswaarts te gaan.

We hebben een onvergetelijke reis achter de rug met zoveel indrukken en hebben zoveel moois gezien dat we dit nu even moeten laten bezinken . Dan gaan we aan het werk om een fotoalbum samen te stellen waar we later nog dikwijls in zullen bladeren om alzo onze reis opnieuw te beleven.

Bedankt dat jullie onze reis volgden en soms zo' n leuke reacties achter lieten.

Groetjes , Jean en Marijke

1. Mia en Erik:
    24 oktober 2018
    We kijken uit naar het fotoalbum!