Vrij 12 en zat 13 oktober

13 oktober 2018 - Knysna, Zuid-Afrika

Hallo,

Vrijdagmorgen vertrokken in de gietende regen en met een temperatuur van 11 graden richting Knysna. Door de hevige regen hebben wij ons programma moeten aanpassen. We wilden het Tsitsikama Nationaal Park gaan bezoeken maar daar zouden we niet veel van zien door de nevels en regen dus zijn we maar doorgereden tot aan de brug over de Stormrivier. Dat is een brug waarvan je de hoogste bungeejump kunt maken. Even uitgestapt en eens een kijkje gaan nemen. Je stond wel op een duizelingwekkende hoogte! Daarna zijn we maar verder gereden tot aan de Plettenberg Bay om daar een strandwandeling te maken. Na 5min. zijn we maar ergens iets gaan drinken omdat het weer begon te regenen. We besloten dan om maar ineens door te rijden naar ons nieuwe verblijf "Candlewood" in Knysna. We werden superhartelijk ontvangen en kregen uitleg waar we lekker konden gaan eten en wat er overal in de buurt te zien was. Voor we Knysna inreden zagen we weer zoveel kleine huisjes uit ijzeren golfplaten en houten barakken. Nu hoorden we dat er jaarlijks 1miljoen vluchtelingen worden opgevangen in Zuid-Afrika. De Zwarten die van allerlei stammen uit de buurlanden komen en die alleen hun eigen stamtaal en Engels spreken krijgen allemaal een tweekamerhuisje gratis. Ook water is gratis , electriciteit niet, onderwijs en gezondheidszorg is ook allemaal gratis. De mensen met een lichtere huidskleur en die Zuid-Afrikaans en Engels spreken krijgen niks . Ook de vluchtelingen  krijgen niks! Daarom zie je ook overal mensen staan aan de parkeerplaatsen of waar dan ook die dan op jouw auto passenen die je dan een fooi moet geven. Nu begrijpen we het beter.

Vandaag zijn we opgestaan met een blauwe lucht en een stralende zon. Wel maar 17gr en een koude wind. We kregen hier een heel exquis ontbijt!  Onze eerste uitstap ging naar de Farmers Market. De lokale boeren komen op een speciale markt hun producten aanbieden. Heel leuk! Daarna reden we verder naar Buffalo Bay. Hier hadden we een mooi uitzicht op de Indische Oceaan en hebben we een mooie strandwandeling gemaakt van zo'n 9 km heen en terug. We werden bijna gezandstraald door de stevige wind. In de namiddag zijn we dan naar de uitzichtspunten op Knysna Lagoon gereden. Die Lagoon is zoet water van de Knysna River en die mondt uit in de Indische Oceaan (zout water) door een smalle doorgang. Indrukwekkend! Daarna zijn we ook nog naar Leisure Isle en The Heads geweest waar we weer zo'n mooi uitzicht hadden op die doorgang. Allemaal even spectaculair! Rond 17 u waren we terug in onze B&B. Douchen! Om 18u werden we verwacht voor een kleine receptie voor alle gasten in het verblijf en er was een verrassingsoptreden door enkele Zuid-Afrikanen die ons met volksmuziek kwamen vermaken. Zij deden dit meer en de opbrengst was voor een kindertehuis waar een van de leden werkte.

Nadien hadden we nog een gezellige babbel met de andere gasten (Duitsers, Nederlanders en Zwitsers).

Morgen trekken we weer verder richting De Kelders/ Gansbaai

Groetjes,  Jean en Marijke

1. Hilde Vaes:
    14 oktober 2018
    Vallen al die afstanden een beetje mee? Ik volg jullie op de kaart en ik vind het al vermoeiend vanuit mijn zetel. Maar ja, jullie mooie verblijven, landschappen,... zullen dit wel verzachten. Amai, jullie hebben wel wat te vertellen. Top!
  2. Mia en Erik:
    15 oktober 2018
    We kijken er naar uit om alle foto's te zien !