Donderdag 3 en vrijdag 4 oktober

5 oktober 2018 - Hazyview, Zuid-Afrika

Goeieavond  iedereen,

Hier weer wat nieuws van ons. Gisterenmorgen werden we rond 8u in  Hoedspruit Endangered Species Centre verwacht. Het was een zwaar bewolkte, frisse en regenachtige dag. Onderweg zagen we al apen en wrattenzwijnen langs de weg zitten. Toen we daar aankwamen werd onze nummerplaat genoteerd en mochten we binnen. Wij hadden de eerste rondleiding want tijdens die speciale rondleiding werden de dieren gevoerd en kregen ze training om prooien te leren vangen. In dit centrum worden vooral cheeta's opgevangen die nadien terug in het wild worden uitgezet. Eerst kregen we een film te zien over de cheeta's als bedreigde diersoort. Nadien kregen we in een open jeep een privé rondleiding want wij waren maar met ons twee. Er zaten cheetahs waarvan een boer de moeder had doodgeschoten en de twee jongen nadien als huisdier had gehouden. Deze kunnen ze niet meer in het wild uitzetten omdat die veel te tam zijn. Een andere cheetah hadden ze gevonden langs de weg. Moederloos en nog erg jong. Deze had nog wel het jagerinstinct in zich en zal later terug losgelaten worden in het wild. Dan kregen een groep cheetahs te zien die getraind werden om achter een prooi aan te gaan. Ze zijn wel mensen gewoon want de verzorgers mochten in hun buurt komen. Wij moesten stil zijn en hun niet aanraken. De Kingcheetah is een prachtig dier en heeft meer strepen op zijn rug dan de gewone cheetah. Daarna kregen we ook nog enkele neushoorns te zien . Ze waren nog maar vier jaar en over twee jaar als ze volwassen zijn worden ze ook terug in het wild uitgezet. Ook de wilde honden kregen vers vlees te eten en de gieren lagen op de loer om iets mee te kunnen pikken. Het was een mooie, leerzame voormiddag !

In de namiddag hebben we een wandeling gemaakt rond ons verblijf en hebben we allerlei dieren kunnen spotten oa wrattenzwijnen, zazoe, steenbok,.. Ook de staatnamen waren leuk!                                                                                                          Vandaag zijn we vertrokken naar Hazyview. Eerst nog een ommetje naar Graskop. Onderweg zagen we hier vooral bosbouw. Bossen en bossen ! Ze rooien die, branden die af en planten direct nieuwe bomen. In Graskop zijn we naar de "Graskop Gorge Lift" geweest . Dit is een glazen lift die 51m naar beneden gaat ,waar je uitstapt midden in het regenwoud. Je kan hier dan een kleine wandeling maken. Indrukwekkend! Deze lift bestaat pas een half jaar. Daarna zijn we doorgereden naar Hazyview. Het was pas 14u en zijn we The Lowveld Mall ingegaan. We voelden ons echt een vreemde eend in de bijt! We vonden het maar niks en zijn toen doorgereden naar ons nieuwe verblijf. " Rissington Inn" . We zitten nu weer vlak tegen het Krugerpark en hebben morgenvroeg om 5u een safaritocht opstaan. Dus vandaag vroeg naar bed!                                                                                                        Groetjes, Jean en Marijke

1. Hilde Vaes:
    7 oktober 2018
    Hallo Jean en Marijke, ik blijf het zeggen wat een prachtig land! Soms denk ik dat jullie in Nederland zitten wanneer ik die namen lees, maar de foto's ontkennen dit :) Alvast bedankt voor jullie reisverslagen x
  2. Mia en Erik:
    7 oktober 2018
    Dag Jean en Marijke
    Prachtige foto's !
    De afdaling in de glazen lift zal toch het hoogtepunt van de dag geweest zijn ?
    Groetjes